Zorginnovatiecentra St. Antonius Ziekenhuis en Hogeschool Utrecht vieren vijfjarig bestaan

De zorginnovatiecentra (ZIC) van het St. Antonius Ziekenhuis en Hogeschool Utrecht vieren op woensdag 18 september hun vijfjarig bestaan. Dit bijzondere jubileum wordt gevierd met een inspirerende bijeenkomst in het ziekenhuis, waar diverse sprekers én betrokkenen samenkomen om de hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar te vieren en de toekomst van zorginnovatie te bespreken.

In de zorginnovatiecentra van het St. Antonius Ziekenhuis werken medewerkers van de afdelingen longgeneeskunde, cardio-thoracale chirurgie en maag-, darm-, leverziekten en een relatief grote groep HU-studenten verpleegkunde samen om zorgverlening, opleiden, leren, innoveren en onderzoeken te combineren. Doel is de kwaliteit van zorg te verbeteren, het werkplezier te vergroten en het vak toekomstbestendig te houden.

Eva Povel, directeur van het Instituut Verpleegkundige Studies van de HU: "Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar ben ik ongelooflijk trots op wat we hebben bereikt. We hebben de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk echt tot leven gebracht. Het ZIC is uitgegroeid tot een broedplaats voor zorginnovatie, waar studenten en professionals elkaar inspireren en samen leren en groeien. We dragen niet alleen bij aan de ontwikkeling van nieuwe kennis en vaardigheden, maar ook aan het behoud van talent binnen de zorg. Met ons regionale netwerk van ZIC’s hebben we een sterke basis gelegd voor toekomstbestendige zorg en blijven we bouwen aan een gezondere samenleving."

Marjolijn Gerbens-Mallant, manager Antonius Academie: “Ruim vijf jaar geleden zijn we met de eerste ZIC in het St. Antonius Ziekenhuis gestart. Geïnspireerd door de stimulerende omgeving en lerende cultuur volgden als snel de andere twee afdelingen. Wat deze ZIC’s onder meer kenmerkt is het inzetten van lotusonderwijs, het ontwikkelen van escaperooms en de klinisch redeneren (ABCDE) kar. Er worden themadagen georganiseerd, waar specialisme-overstijgend van en met elkaar wordt geleerd rondom morele vraagstukken, acute zorg en leiderschap. Er zijn diverse innovatieprojecten, zoals zelfontwikkelde spellen rond veilig incidenten melden en vergroting van kennis en bewustwording van signalering bij de zorg voor kwetsbare ouderen. Er zijn digitale innovaties ontwikkeld ter optimalisering van de zorg voor patiënten met een taalbarrière. Daarnaast zijn er verschillende podcasts gemaakt in het kader van verpleegkundig leiderschap. Het zijn hele mooie ontwikkelingen om supertrots op te zijn. Naast dit alles houden we elkaar scherp, zodat we de juiste dingen met en voor elkaar én de patiënt blijven doen.”

Bron: Hogeschool Utrecht